Dat lesstof beter beklijft als je het nut ervan inziet, zal je niet verbazen. Maar hoe laat je kinderen ervaren dat rekenen nuttig en leuk kan zijn?
Om dat uit te kunnen leggen, nemen we je mee op een willekeurige dag op ons IKC.
Tijdens het onderwijsblok in de ochtend leren de kinderen de tafel van 3. Vervolgens wordt dit herhaalt door met tennisballen over te gooien (dit noemen we 'bewegend leren'). Op elke tennisbal staat een som van de tafel van 3; 1 iemand gooit de tennisbal, 1 iemand vangt de tennisbal en leest de som en geeft antwoord. Goed = goede emmer, fout = in de andere emmer en nog een keer. Plezier en leren!
Vervolgens gaan we tijdens het projectonderwijs in de middag aan de slag met gezonde voeding en maken we bananenbrood. We maken 3 broden en hebben voor elk brood 6 bananen nodig. Hé 3 x 6, dat hebben we vanochtend geleerd!
Plezier, meerdere momenten herhaling, bewegend leren en betekenisvol!
Lees meer over 'bewegend leren' in onze blog: Buiten bewegen en leren tegelijk. Werkt dat? Ja!