De nieuwbouw van IKC Cadans op het sportpark in Berkel is in volle gang! Q4 2024 wordt onze nieuwbouw opgeleverd. Huisvesting bij de sportvelden past goed bij ons programma met bewegend leren.
Wij hebben er heel veel zin in!
Hoe is het om te werken als IKC Expert Onderwijs (leerkracht) bij IKC Cadans? Hoe is het voor een leerkracht om zoveel samen te werken met kinderopvangcollega’s? Hoe is het om je kinderen ‘over te dragen’ en welke mogelijkheden geeft dat? Dit keer is het woord aan Cindy, IKC Expert Onderwijs bij IKC Cadans. Cindy geeft les aan unit 1 (4-6 jaar).
Lees meer »Hoe is het om te werken als IKC Expert Kinderopvang (pedagogisch medewerker) bij IKC Cadans? Hoe is het voor een pedagogisch medewerker als kinderopvang en onderwijs echt volledig zijn geïntegreerd? Wat doe je dan wel en niet als medewerker en welke mogelijkheden biedt dat? We vragen het Damien Muller, IKC Expert Kinderopvang (BSO) bij IKC Cadans.
Lees meer »Wie is jouw familie? Hoe werken relaties? Wie ben ik? Hoe ziet mijn lichaam er (van binnen) uit? Waarin verschil ik van anderen? En waarin ben ik hetzelfde? Wat is eigenlijk vriendschap en hoe word je vrienden? En misschien nog belangrijker; hoe blijf je vrienden? Hoe werk je dan met elkaar samen als echte vrienden? Dit en nog veel meer gaan de kinderen de komende weken allemaal leren. En daarna is het tijd voor feest! Want Sinterklaas is dan inmiddels gearriveerd en ook Kerstmis komt dichterbij. De laatste 4 weken van het thema staan daarom in het teken van ‘Feest met Familie en Vrienden’.
Lees meer »Dat vragen veel mensen zich af. Volgens cijfers van het Europees Platform geven steeds meer basisscholen en kinderopvang Engelse les aan jonge kinderen. Redenen hiervoor zijn dat jonge kinderen erg goed in staat zijn om klanken te registreren en na te bootsen. Ook beschrijft hoogleraar taalwetenschap Kees de Bot dat kinderen een hoger niveau Engels behalen wanneer je vroeg begint met het leren van een vreemde taal, omdat je meer tijd hebt om te leren en perfectioneren. Bovendien maakt het kinderen ook meer internationaal bewust.
Lees meer »‘Kinderen laten zich qua ontwikkeling immers niet vangen in één groep’.
In de ochtend staan bij IKC Cadans de basisvakken rekenen, taal, spelling, lezen en Engels centraal. Kinderen werken bij ons aan de basisvakken in niveaugroepen. Zo sluiten we goed aan bij het niveau van jouw kind én kunnen we de uitdaging bieden die jouw kind nodig heeft. Dit zorgt voor veel kleine succesmomenten én meer motivatie om te leren.
Lees meer »Wist je dat muziek maken een positief effect heeft op het intelligentieniveau van je kind? Een eerdere KinderCampus stond niet voor niets geheel in het thema van ‘Muziek’.
Lees meer »Dat lesstof beter beklijft als je het nut ervan inziet, zal je niet verbazen. Maar hoe laat je kinderen ervaren dat rekenen nuttig en leuk kan zijn?
Om dat uit te kunnen leggen, nemen we je mee op een willekeurige dag op ons IKC.
Lees meer »Wist je dat je als school zelf mag bepalen hoe je vakken als rekenen, taal, geschiedenis en aardrijkskunde aan de leerlingen aanbiedt? Scholen krijgen tegenwoordig steeds meer ruimte voor een eigen invulling van het curriculum (leer- en ontwikkelplan). De overheid heeft zelfs een brochure uitgebracht met de titel: “Ruimte in Regels”, waarmee ze scholen willen stimuleren om goed na te denken over de ruimte die de onderwijswet- en regelgeving biedt. Zo is het niet verplicht om vakken zoals rekenen, taal, geschiedenis en aardrijkskunde apart aan de leerlingen aan te bieden, wat veel scholen doen. Je bent als school vrij om een manier te kiezen die past bij jouw onderwijs- en kinderopvangvisie.
Lees meer »Mindfulness.... Je denkt stiekem al snel aan zitten in de lotushouding, uren mediteren, wierook en Boeddhabeeldjes. Je bent niet de enige. Veel mensen staan sceptisch tegenover mindfulness. “Niets voor mij, iets te zweverig”, denken veel mensen. In deze blog neem ik je mee naar de praktische kant van mindfulness en vind je leuke oefeningen die je samen met je kind(eren) kan doen.
Lees meer »In deze video laat Richard Williams, beter bekend als ‘Prince EA’, zien waar school volgens hem om zou moeten gaan. Niet om het ‘verzamelen’ van goede cijfers, maar om het ontwikkelen van zelfinzicht, zelfcontrole en bijzondere talenten. Want die laatste 3 bepalen volgens Harvard Universiteit het succes.
Lees meer »Sinds 2016 hebben we elk jaar op 13 april de Nationale Buitenlesdag. Een leuke activiteit, maar ook enorm goed voor de ontwikkeling van het kinderbrein. “Waarom dan maar 1 dag in het jaar?” Dat is de vraag die direct bij mij naar boven komt. Ik neem jullie in deze blog mee in de wereld van het buiten bewegend leren!
Lees meer »Veel vaardigheden en kenniselementen worden los aangeleerd, zoals het leren van de ‘tafels’ bij rekenen, het leren van de ‘ik-vorm’ bij taal of het leren van woordjes in een andere taal. Het is goed dat deze onderdelen ‘los’ worden aangeboden, zodat de focus op één specifiek doel kan liggen en kennis en vaardigheden geautomatiseerd kunnen worden. Maar tevens zo belangrijk is de samenhang tussen deze losse onderdelen. Want waarom leren we dit eigenlijk allemaal? Waarom moeten we de tafels kennen? In welke situatie hebben we dat nodig? Oftewel: ‘hoe zorgen we ervoor dat deze losse onderdelen een betekenis krijgen en in een authentieke situatie toegepast kunnen worden?’
Lees meer »
Onlangs luisterde ik naar een BNR podcast van Ben Tiggelaar over OMDENKEN. Naast de dagelijkse COVID-19 update, denk ik met andere professionals na over de vraag: “Wat nu als je met de kennis van nu, opnieuw het onderwijs zou mogen inrichten?”
Lees meer »Het boek van Mary Cay Ricci over mindsets op school werd mij via via aangeraden en voor ik het wist zat het boek in mijn winkelwagentje en lag hij vervolgens op de deurmat. Het gemakkelijke online shoppen is zeker niet goed voor mijn portemonnee maar mijn excuus was dit keer dat ik vast veel zou opsteken van dit boek. En daarmee is niets gelogen!
Lees meer »