Er zijn grote verschillen tussen leerkrachten en het is best eigenaardig dat elke juf en meester precies dezelfde opdracht krijgt. Elke leerkracht krijgt één klas met kinderen en geeft álle vakken. Als je onderwijs flexibel organiseert, kun je beter de verschillende talenten en kwaliteiten van de leerkrachten benutten. En leerkrachten die het beste uit zichzelf halen, zijn optimaal in staat het beste te halen uit de kinderen. Vanuit dit idee hebben we bij IKC Cadans gekozen voor unitonderwijs.
Binnen IKC Cadans onderscheiden we 4 units.
Unit 0: 0-4 jaar Unit 1: 4-6 jaar Unit 2: 7-9 jaar Unit 3: 10-12 jaar
Basis- en niveaugroepen
Op ons IKC werken we dus met units. De kinderen uit één unit zijn verdeeld in basisgroepen van circa 20 leerlingen met dezelfde mentor. Elke dag begint en eindigt in deze basisgroep. Binnen de unit krijgt jouw kind les op zijn of haar eigen niveau. Op die manier kunnen we het leren voor jouw kind zo interessant mogelijk maken en uitdagend. Ze hoeven minder te wachten of juist op hun tenen te lopen. De instructie sluit aan bij hun kennis en is gericht op het niveau van naaste ontwikkeling. De zone van naaste ontwikkeling (ZNO) is het aanspreken van het kind op een niveau dat net buiten bereik is van wat een kind op eigen kracht kan. Lees meer over ZNO op wij-leren.nl.
Kinderen laten zich immers qua ontwikkeling niet ‘vangen’ in één groep, het ene kind is al ergens halverwege groep 2 toe aan lezen, terwijl het andere kind hier in groep 3 klaar voor is.
Het team
De professionals van IKC Cadans zijn expert op één of meerdere vakgebieden. Zo werken we met docenten, pedagogisch medewerkers maar ook regelmatig met vakspecialisten bijvoorbeeld voor taal, rekenen, sport en bewegen, expressie en levenshouding. Deze medewerkers vormen samen één unit-team. Omdat de ontwikkeling van jouw kind voorop staat is er intensief overleg tussen de experts van de verschillende vakgebieden om ervoor te zorgen dat ontwikkeling vakoverstijgend is. Alle beroepskrachten binnen ons IKC worden ook opgeleid in het themagericht, onderzoekend en projectmatig werken van De Noordwijkse Methode, bijvoorbeeld het Thema Tijdreizigers.
Voordelen
- Meer ruimte voor maatwerk
- Meer ruimte voor talentontwikkeling
- Kinderen van verschillende leeftijd leren van én met elkaar
- Kinderen leren goed samenwerken én zelfstandig werken
- Kinderen ervaren meer autonomie en zijn meer eigenaar van hun leerproces
- In één unit werken professionals nauw samen in de begeleiding van het leerproces; een kind is zo niet afhankelijk van één leerkracht per jaar.
- Individuele gesprekken tussen het kind en de mentor zorgen voor begrip, motivatie en gedeeld eigenaarschap