Sterke basis
In de ochtend staan bij IKC Cadans de basisvakken rekenen, taal, spelling, lezen en Engels centraal. Kinderen werken bij ons aan de basisvakken in kleine niveaugroepen, omdat ieder kind uniek is. Zo sluiten we goed aan bij het niveau van jouw kind. Daarnaast vinden we het belangrijk dat jouw kind leert omdat hij of zij dit leuk vindt en niet omdat het moet.
Daarom maken we gebruiken van de volgende methoden:
- Adaptieve lesmethoden
- Doelgerichte lesmethoden
- Bewegend leren
- Projectonderwijs
Adaptief leren
Bij IKC Cadans is ieder kind uniek. Dat vereist adaptief onderwijs, waarin de leerstof continue wordt afgestemd op jouw kind. Dit zorgt ervoor dat jouw kind gemotiveerd en uitgedaagd wordt in de leerstof. Hierdoor groeit de interesse van jouw kind en krijgt hij of zij meer zelfvertrouwen. Het vieren van kleine successen helpt hier ook bij.
Ook werken we met digitale adaptieve leermiddelen. Het voordeel hiervan is dat de moeilijkheidsgraad zo goed mogelijk kan worden afgestemd op uw kind. Ook is de voortgang heel inzichtelijk en houden leerkrachten meer tijd over voor persoonlijke begeleiding van de leerlingen.
Doelgericht leren
Wat willen we de kinderen leren? Dat is belangrijk omdat jouw kind het beste leert als het wil leren en niet omdat het moet leren. We stellen daarom doelen die ervoor zorgen dat de kinderen zelf willen leren, maar ook dat de kerndoelen worden behaald die zijn gesteld door de Rijksoverheid. En op basis hiervan organiseren we activiteiten die jouw kind helpen bij het behalen van die doelen. Hierdoor dragen de doelen bij aan wat er écht toe doet: de ontwikkeling van jouw kind.
Lees meer over kerndoelen van het basisonderwijs.
Bewegend leren
Zoals je inmiddels wel door hebt, geloven wij er in dat leren en lol hebben heel goed samengaan. En wat is er nu leuker dan buiten spelen met je vriendjes en vriendinnetjes? Tijdens het buiten spelen herhalen we de lesstof spelenderwijs met behulp van leuke activiteiten. Dit is niet alleen leuk, maar diverse onderzoeken hebben aangetoond dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe. Bovendien versterkt bewegen het zelfvertrouwen van leerlingen.
In het filmpje hieronder van ‘Meester Niels beweegt’ zie je hoe hij zijn leerlingen buiten bewegend leert rekenen. Meer informatie over bewegend leren en de positieve effecten ervan op kinderen vind je ook terug op wij-leren.nl.
Projectonderwijs
Tijdens de projectdagen op maandag, dinsdag en donderdag gaat jouw kind aan de slag met een project. In deze projecten komen meerdere vakken samen. Denk aan geschiedenis, aardrijkskunde, taal, rekenen, mens en natuur, techniek, ICT, koken en expressie. Wat de kinderen leren in de ochtend gaan ze in de middag mee aan de slag. De projecten zijn zo ‘echt’ mogelijk en sluiten aan bij het dagelijkse leven van de leerlingen. Op die manier snapt jouw kind beter wat de toegevoegde waarde is van wat hij of zij ’s ochtends geleerd heeft. Deze aanpak vergroot de nieuwsgierigheid en motivatie om te leren bij kinderen. Maar bovenal is het ook gewoon heel leuk! Alle kinderen werken tijdens de projecten met dezelfde thema's. Hoe dit eruit ziet? Lees meer over ons thema Kunst.
Meer weten? Lees dan deze blog.
Bekijk hieronder het filmpje van de Universiteit van Utrecht over hoe je het onderwijs voor kinderen betekenisvoller kan maken door gebruik te maken van projectonderwijs.