IKC Cadans algemeen
Net als ieder kind, is ook iedere dag anders. Hieronder geven we je graag een indruk hoe een dag er ongeveer uitziet op het IKC.
07:30 - 08:45 Hopelijk heeft jouw kind lekker geslapen. Maar zo niet, dan hebben we een ruime inlooptijd waarbinnen je je kind(eren) kunt brengen, zodat ieder zo ontspannen mogelijk aan zijn of haar dag kan beginnen. Op die manier proberen we ruimte te bieden voor ieders persoonlijke gezinssituatie.
08:45 - 12:15 Jouw kind gaat naar zijn of haar basisgroep om gezamenlijk de dag te starten. Vervolgens gaan de kinderen uiteen in kleinere niveaugroepen en gaan aan de slag met taal, spelling en rekenen. Natuurlijk op een afwisselende en energieke manier met o.a. (buiten) bewegend leren.
12:15 – 15:00 Een heerlijke zelfgemaakte gezonde lunch staat voor jouw kind en het team klaar. Na de lunch is er ruimte voor rust; even rustig een boekje lezen of snoezelen. Zo kunnen we daarna weer vol energie aan de slag met het middagprogramma. We gaan lekker naar buiten, maken muziek, kunst en gaan we sporten!
15:00 – 17:00 In de middag staat het projectonderwijs centraal. De kinderen gaan in authentieke situaties aan de slag met de verworven kennis van het ochtendprogramma. Het geleerde wordt in praktijk gebracht, zodat samenhang ontstaat. Hiermee vergroten we de betrokkenheid van de kinderen evenals de toepasbaarheid van het geleerde in de praktijk. Tijdens het projectonderwijs leren de kinderen hun talenten herkennen.
17:00 - 18:30 De meeste kinderen blijven wat langer op ons IKC. Zij eten en drinken gezellig nog met elkaar, doen een spel of kiezen een eigen activiteit.
Tijdens de projectdagen (maandag, dinsdag en donderdag) op ons IKC wisselen we onderwijstijd en kinderopvangtijd elkaar af, zoals inspanning en ontspanning, theorie en praktijk. Ons programma is zoveel mogelijk afgestemd op het bioritme en aandachtsspanne van jouw kind.
Meer lezen over bewegend leren en projectonderwijs? Bezoek dan onze pagina 'Ons onderwijs'.
We zijn dagelijks geopend van 7:30 - 18:30 uur, 51 weken per jaar. Alleen tussen kerst en oud en nieuw zijn we dicht.
Bij IKC Cadans zijn onderwijs en kinderopvang volledig geïntegreerd tussen 8.30 en 17.00 uur, ophalen kan tussen 17:00 en 18:30 uur. Daarnaast kun je als ouder de uren nog uitbreiden met voorschoolse opvang vanaf 7.30 uur. We organiseren dit binnen de ruimte die de wettelijke kaders van onderwijs en kinderopvang ons laten.
Meer informatie over onze openingstijden vind je ook op onze pagina 'Tarieven & aanbod'.
Vakanties
We kennen 9 (ipv 12) vakantieweken per jaar. Alleen tijdens onderstaande weken is er geen onderwijs, maar wel kinderopvang/BSO mogelijk:
- 2 weken kerstvakantie (tussen kerst en nieuwjaar zijn we gesloten)
- 6 weken zomervakantie
- 1 week meivakantie
De andere 3 weken kun je als ouder zelf bepalen wanneer je met je gezin op vakantie wilt. Meer hierover lees je bij de veelgestelde vraag: 'Hoe zit het met de schoolvakanties'.
Tarieven 2024 – IKC Cadans
Actuele informatie over onze tarieven vind je op onze pagina tarieven en aanbod.
Doordat onderwijs en opvang volledig zijn geïntegreerd kunnen we optimaal aansluiten bij de ontwikkeling van jouw kind(eren) en dat geeft ook voor jou als ouder veel vrijheid. Deze manier van onderwijs zorgt er namelijk voor dat jij met je gezin 3 weken per jaar zelf kunt bepalen wanneer je op vakantie gaat.
Alle kinderen in Nederland hebben namelijk 12 weken vakantie. Het ministerie OCW heeft bepaald dat 9 weken daarvan verplicht zijn, namelijk:
2 weken kerstvakantie
6 weken zomervakantie
1 week meivakantie
De andere 3 vakantieweken kun je, dankzij ons IKC concept, als ouder zelf indelen. Hier zijn door de Onderwijsinspectie wel voorwaarden aan verbonden. Meer informatie vind je ook op de website van de Rijksoverheid.
We zijn en blijven in gesprek met de gemeente over onze onderwijshuisvesting. De gemeente is immers verantwoordelijk voor de huisvesting van scholen.
IKC Cadans in Barendrecht
IKC Cadans Barendrecht is gehuisvest aan de Olmenwede 1 te Barendrecht. Een mooie locatie met een centrale ligging en veel ruimte. We delen het scholencomplex met RK basisschool de Trinoom.
IKC Cadans in Berkel
IKC Cadans Berkel is gehuisvest aan de Westersingel 2 te Berkel en Rodenrijs. We delen het schoolgebouw met basisschool de Parel. Vanaf augustus 2024 verwachten we te verhuizen naar een eigen locatie op het Sportpark (Het Hoge Land).
Meer weten over de locaties? Kijk bij IKC Cadans Berkel en Rodenrijs
of IKC Cadans Barendrecht
Waar gaat IKC Cadans Weesp zich vestigen?
Integraal Kind Centrum Cadans Weesp verwacht zich te vestigen in de wijk Weespersluis, waar IKC Cadans een voorrangschool voor is. De gemeente Amsterdam heeft zorgplicht om voldoende en passende huisvesting voor leerlingen te verzorgen. Tevens steunt de gemeente de vorming van Integrale Kind Centra voor nieuwbouw, zoals die van IKC Cadans, voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Onze tijdelijke huisvesting is aan de Papenlaan 99 te Weesp. Dit voormalige middelbare school gebouw wordt door de scholen uit Weespersluis gebruikt als tijdelijke huisvesting. Vanaf 4 september 2023 zijn onze deuren geopend.
Als ouder kun je op meerdere manieren participeren bij IKC Cadans.
Ontwikkeling kind
Allereerst wil je natuurlijk goed op de hoogte blijven van hoe het gaat met jouw kind(eren). Doordat de kinderen een mentor hebben kunnen we de ontwikkeling goed monitoren en delen met jou als ouder. Als je zelf vragen hebt over je kind(eren) is de mentor jouw eerste aanspreekpunt.
Invloed op het beleid
Wellicht wil je ook meedenken en adviseren over hoe we het onderwijs en de kinderopvang organiseren op IKC Cadans? Dan is een plek in de IKC-raad misschien iets voor jou?
De IKC-raad is een samenvoeging van de Oudercommissie (opvang) en de MR (onderwijs). In de IKC-raad kunnen ouders en personeelsleden meedenken over het beleid van het kindcentrum. De IKC-raad heeft vaak een adviserende, maar zeker ook wel eens een beslissende rol in beleidszaken, zoals onderwijsbeleid, ouderbetrokkenheid of over belangrijke zaken in de kinderopvang zoals het veiligheidsprotocol of voedingsbeleid.
Meehelpen met activiteiten?
Vind je het leuk om (een keertje) mee te helpen met activiteiten op school? Ook dat kan. Maar voel je zeker niet verplicht. Ook zonder extra hulp van ouders zorgen we ervoor dat er genoeg feestjes worden georganiseerd op ons IKC. Denk bv aan het Paasfeest, Sinterklaas, Kerst, sportdagen, kamp en nog veel meer.
Delen van ideeën of overleg?
Heb je een leuk idee voor ons IKC? Of zie je iets wat beter kan? Dan horen wij dat graag. Voel je te allen tijde vrij om dan contact met ons op te nemen.
Ja zeker. Deze kun je hieronder downloaden
Ouderbrochure
Een IKC staat voor Integraal Kind Centrum. Een IKC is er in allerlei vormen en smaken.
Bij IKC Cadans weken we met één visie, één team en één plan; een doorgaande leerlijn tot de overgang naar de middelbare school. We brengen de wereld van kinderopvang, BSO en basisschool samen in 1 IKC, waarbij het dagritme aansluit bij het natuurlijke bioritme. We wisselen inspanning en ontspanning af. Na een prestatie is immers herstel- en verwerkingstijd nodig, om vervolgens weer opgeladen een volgende uitdaging te beginnen.
Kortom bij IKC Cadans zijn we anders georganiseerd. We zijn een jonge organisatie en daardoor niet gebonden aan historische keuzes, die kunnen knellen of vertragen. De kinderopvang en het onderwijs organiseren we toekomstgericht. Ons uitgangspunt is persoonlijke aandacht voor ieder kind. Zo krijgt ieder kind een mentor voor meerdere jaren en een plaats in een vaste kleine basisgroep.
Voor het kunnen realiseren van een volledig IKC van 0 tot 13 jaar zijn faciliteiten nodig. Per locatie onderzoeken we de mogelijkheden; is er huisvesting beschikbaar of te organiseren? En kunnen we de dagopvang voor 0 tot 4 jaar het beste in eigen beheer uitvoeren of juist samenwerken met een kwalitatief goede kinderopvang organisatie in de buurt? We maken dan goede afspraken over het bioritme, de doorgaande ontwikkeling en warme overdracht bij de instroom van kinderen van 2, 3 of 4 jaar.
Meer lezen over wat een IKC is? Klik hier.
Bijna iedere brede school of IKC is uniek. Wat wij vaak zien is dat bij een brede school kinderopvang, BSO en onderwijs wordt aangeboden als 'losse' onderdelen. Kinderen gaan eerst naar school en daarna naar de BSO. Bij IKC Cadans is er geen onderscheid. Het programma loopt op maandag, dinsdag en donderdag volledig in elkaar over. Op deze manier is er meer tijd om onderwijs, sport, spel en (culturele) activiteiten gedurende de hele dag af te wisselen, zodat kinderen nooit urenlang in een klaslokaal zitten.
De IKC Cadans scholen zijn zelfstandige scholen die onder Stichting Onderwijs vallen. Stichting Onderwijs bestaat uit een overkoepelend team met verschillende expertises (o.a. bestuurskunde, onderwijskunde). Kijk voor meer informatie over Stichting Onderwijs op https://stichtingonderwijs.nl/.
Inschrijven
Wat leuk dat je jouw kind wilt inschrijven bij IKC Cadans. Inschrijven is erg eenvoudig via onze website of Klik hier.
Ja, broertjes en zusjes krijgen voorrang.
Ouders mogen hun kind altijd laten wisselen van basisschool, om welke reden dan ook. Ouders hebben een vrije schoolkeuze.
Hoe werkt de procedure?
Wanneer je van school wilt wisselen, schrijf je je kind eerst in bij IKC Cadans en vermeld je de naam van je huidige school en contactgegevens. Vervolgens kijken we of er plaats is in de basisgroep van de Unit, die naar verwachting past bij je kind. Daarnaast neemt onze onderwijskundige contact op met de huidige school en vraagt om een Onderwijs Kundig Rapport (OKR) conform art. 42 van de Wet op Primair Onderwijs.
Op grond van al deze informatie wordt al dan niet tot toelating overgegaan. Het is mogelijk dat wij ouders adviseren een andere basisschool te zoeken, omdat wij van mening zijn dat IKC Cadans niet de juiste school is voor hun kind. Ook een toelating ‘onder voorwaarden’ is mogelijk.
Wat betekent de overstap voor jouw kind?
Bij IKC Cadans werken we, zoals iedere andere basisschool, aan de 58 kerndoelen van het primair onderwijs. De manier van het aanbieden van deze kerndoelen gaat bij IKC Cadans op een andere manier. Jouw kind zal vrij snel het reilen en zeilen van IKC Cadans kennen en herkennen. Het team van IKC Cadans, en in het bijzonder de mentor, ondersteunt jouw kind hierin.
Bij de overgang van een andere basisschool naar IKC Cadans kijken we goed naar de persoonlijke leer- en ontwikkeling van je kind. Bij IKC Cadans werken we veel in kleine niveaugroepen waardoor we goed het niveau van elk kind weten, zo ook van een nieuw kind. Zo voelt jouw kind zich snel prettig bij IKC Cadans.
Lees hier meer over ons onderwijs
Voor al onze locaties kun je kinderopvangtoeslag aanvragen. Meer informatie hierover en onze LRK-nummers vind je hier.
LRK = Landelijk Register Kinderopvang. Deze gegevens heb je nodig om kinderopvangtoeslag aan te kunnen vragen.
Onderwijs
We hebben ons niet alleen laten inspireren door alle ontwikkelingen en nieuwe kennis op het gebied van kinderopvang en onderwijs, maar ook door andere scholen en IKC’s. Op die manier brengen we ook in onze eigen visie theorie en praktijk bij elkaar.
Inspiratie hebben we opgedaan bij Mondomijn, Agora Onderwijs, Campus Columbus, Laterna Magica, School of Understanding, Noordwijkse School en IKC De Nieuwe Draai.
Op veel punten verschilt IKC Cadans met het traditionele onderwijs. Hieronder lees je de belangrijkste verschillen.
- Doorlopende leerlijn.
Allereerst zijn wij een integraal kindcentrum waar er wordt gewerkt met één team, één plan en één visie. Opvang en onderwijs zijn volledig geïntegreerd. Hierdoor kunnen wij een doorlopende leerlijn voor de kinderen waarborgen voor 0 tot 13 jaar. - Openingstijden
Ook zijn wij 51 weken per jaar open van 07:30 tot 18:30, een fijne plek voor onderwijs en kinderopvang het hele jaar! - Geen klassen maar units
Wij werken met vier grote units. Deze grote groep valt tijdens een schooldag uiteen in kleinere stam-, niveau- en projectgroepjes. Hierdoor is er meer ruimte voor maatwerk, leren kinderen van elkaar, ervaren kinderen meer autonomie en zijn meer eigenaar van hun leerproces. In de unit zijn alle medewerkers van het team met elkaar verantwoordelijk voor alle kinderen in die unit. De unit bestaat uit een aantal stamgroepen, waarbinnen er genoeg ruimte is voor persoonlijke aandacht tussen het kind en de mentor. Lees meer over onze units. - Samenbrengen van theorie en praktijk
Bij IKC Cadans hechten we veel waarde aan kwalitatief hoog onderwijs. Om die reden staat de ochtend in teken van de sterke basis (taal, spelling en rekenen) en wordt het geleerde tijdens het projectonderwijs in praktijk gebracht. In het projectonderwijs (in de middag) komen alle andere kerndoelen aan bod. - Toekomstgerichte vaardigheden
Er is in ons onderwijs aandacht voor toekomstgerichte vaardigheden (o.a. plannen, organiseren, presenteren, discussiëren), levenshouding, wereldburgerschap, culturele en sportieve ontwikkeling.
Wil je ons methode vergelijken met andere schooltypen? Kijk dan eens op de websites van Ouders van Nu of de Rijksoverheid. Hoewel dit geen volledige overzichten zijn van alle schooltypen, geeft het wel een brede indruk.
Bij IKC Cadans werken we, zoals iedere andere basisschool, aan de 58 kerndoelen van het primair onderwijs. De manier van het aanbieden van deze kerndoelen gaat bij IKC Cadans op een andere manier. Jouw kind zal vrij snel het reilen en zeilen van IKC Cadans kennen en herkennen. Het team van IKC Cadans, en in het bijzonder de mentor, ondersteunt jouw kind hierin.
Bij de overgang van een andere basisschool naar IKC Cadans kijken we goed naar het kind en wordt er een persoonlijke leer- en ontwikkellijn vormgegeven. Bij IKC Cadans werken we veel in kleine niveaugroepen waardoor we goed het niveau van het kind weten, zo ook van een nieuw kind. Zo voelt jouw kind zich snel op zijn plek bij IKC Cadans.
Lees hier meer over ons onderwijs
Nee, want we werken met erkende methodes. Er zijn altijd verschillen tussen scholen dus het zal even wennen zijn voor jouw kind(eren), maar als het goed pakt jouw kind de draad snel weer op. Lees meer over het wisselen van basisschool op Ouders en Onderwijs.
Deels, tijdens vakantieweken die verplicht zijn gesteld door het Ministerie is er geen les, maar is er wel vakantieopvang indien gewenst. Met uitzondering van de week tussen kerst en oud&nieuw. Dat is de enige week in het jaar dat we dicht zijn.
In de volgende periodes wordt er geen les gegeven;
- zomervakantie (6 weken)
- kerstvakantie (2 weken)
- meivakantie (1 week)
We plannen onze studiedagen zoveel mogelijk op de woensdagmiddagen en vrijdagmiddagen. Zodat je als ouder en als leerling er zo min mogelijk 'last' van hebt en wij als professionals ons kunnen blijven ontwikkelen.
Meer lezen?
Op de website 'Meer voor mama's' vonden we een interessant artikel over studiedagen en bij de Rijksoverheid vind je ook meer informatie over studiedagen en lesuren in het basisonderwijs.
Binnen IKC Cadans onderscheiden we 4 units:
- Unit 0: 0-4 jaar
- Unit 1: 4-6 jaar
- Unit 2: 7-9 jaar
- Unit 3: 10-12 jaar
Lees hier meer over ons unitonderwijs.
Jazeker, dankzij het unitonderwijs in combinatie met de basis-en niveaugroepen is hier juist veel ruimte over. Lees hier meer over ons unitonderwijs.
Nee. We monitoren de ontwikkeling van jonge kinderen op een andere manier. Hiervoor gebruiken we de methodiek KIJK!. Dit is een veel gebruikt, digitaal instrument waarmee je de ontwikkeling van jonge kinderen volgt. KIJK! is een werkwijze die leraren en pedagogisch medewerkers ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. Meer informatie over KIJK!
Nee hoor, de kinderen leren ook ‘gewoon’ schrijven.
Bij IKC Cadans krijgen buitenlessen en bewegend leren een prominente plek in ons onderwijs. Het geven van buitenlessen stimuleert bewegen en leren; meer plezier, afwisseling, motivatie en conditie. Kortom spelenderwijs slimmer worden en meer leervermogen krijgen om uitdagingen aan te gaan, wie wil dat nu niet?
Het streven is om circa 2 uur per schooldag met beweging bezig te zijn, het liefst buiten en anders (deels) binnen.
Het kan per locatie verschillen met welke units en leeftijden wordt gestart. Met welke units op jouw locatie wordt gestart vind je terug op de locatiepagina's. Op een reguliere school werken kinderen doorgaans vooral samen met leerlingen uit je eigen klas of een klas hoger of lager. Het samenwerken met kinderen uit andere basisgroepen wordt bij IKC Cadans juist bevorderd door het werken in units en niveaugroepen.
Engels bieden we aan vanaf unit 0 (0 t/m 4 jaar).
Onderwerpen zoals pesten en vooral het voorkomen hiervan komen tijdens de basisgroepmomenten aan het begin en einde van iedere dag terug. In totaal 1 uur per dag. Alle sociaal, emotionele vaardigheden komen daar aan bod. Denk hierbij aan levenslessen, weerbaarheid, zelfvertrouwen, zelfbeeld, gevoel & emotie.
Zeker. Voor ieder kind is de overstap van de basisschool naar de middelbare school een grote en spannende stap. Voor veel kinderen zijn vooral de verschillende docenten en het plannen van het huiswerk/leren de grootste veranderingen. Maar de kinderen van IKC Cadans zijn hier goed op voorbereid, omdat er op het IKC veel aandacht wordt besteed aan toekomstgerichte vaardigheden. En die komen op de middelbare school goed van pas. Denk aan plannen, organiseren, discussiëren, presenteren en sociale vaardigheden. De IKC Cadans kinderen gaan dus met een goed gevulde rugzak naar de middelbare school.
Daarnaast worden bij IKC Cadans de talenten van de docenten herkend en erkend. Zo heeft een bepaalde docent een talent voor cijfers en de andere docent voor woorden. De ene docent geeft dus vaker rekenles en de andere docent vaker taallessen. De kinderen bij IKC Cadans krijgen dus ook al les van meerdere docenten.
Die stap naar de middelbare school gaat dus meer dan goed komen!
Bij IKC Cadans werken we met leer- en ontwikkellijnen. Deze worden vanaf de start op IKC Cadans gevolgd en bijgesteld in een portfolio die beschikbaar is voor de leerling, het team en de ouders.
Bij de leerlijnen maken we bij IKC Cadans gebruik van de adaptieve DIA-toetsen. Deze geven ons en de leerling een goed beeld van het niveau. Ook deze toets wordt als eindtoets gebruikt.
Lees meer over de adaptieve DIA-toetsen op diatoetsen.nl
Bij IKC Cadans zijn onderwijs en kinderopvang volledig geïntegreerd tussen 8.30 en 18.30. Kinderen kunnen vanaf 17.00 uur worden opgehaald en we zijn geopend tot 18.30 uur. Daarnaast kun je als ouder de uren nog uitbreiden met voorschoolse opvang van 07.30 tot 08.30 uur met ontbijt.
Dankzij deze langere dagen kunnen inspanning en ontspanning elkaar afwisselen gedurende de dag, net als theorie en praktijk. Passend bij het bioritme en de concentratie van kinderen. Voor jouw kind voelt dat heel natuurlijk en vrij. We organiseren dit conform de huidige wettelijke kaders.
Er is voldoende tijd voor alles; zowel voor de basisvakken (rekenen, taal, spelling, lezen en Engels) als voor ons projectonderwijs, de ateliers en sporten & bewegen. Een vaste dagindeling en structuur in de week geeft jouw kind rust en zelfvertrouwen. Prettig om goed tot leren te komen.
Voor thuis betekent het ook rust, door de garantie dat er onderwijs en BSO is voor jouw kind tot 17.00 uur (met uitloop tot 18.30 uur) op maandag, dinsdag en donderdag. Ook op woensdag en vrijdag is er, naast onderwijs tot 12.30 uur, BSO mogelijk tot 18.30 uur.
Kinderopvang (tot 4 jaar)
Wanneer jouw kind 3 jaar is, krijgt hij/zij een plaatsje in onze instroomgroep. Met een eigen mentor voor meerdere jaren, die jouw kindje begeleidt. We plannen ook een warme overdracht, als je kind is geplaatst op een kinderdagverblijf in de buurt.
De structuur en tijden zijn voor alle kinderen van IKC Cadans (vanaf unit 1) is gelijk op maandag, dinsdag en donderdag. Dagopvang op woensdag en vrijdag is wel optioneel voor 3-jarigen, omdat jouw kind dan nog niet leerplichtig is.
Voor kinderen in unit 0 (0-4 jaar) adviseren we minimaal 2 dagen kinderopvang af te nemen. Uit onderzoek is gebleken dat bij 2 opvangdagen of meer per week jouw kindje zich meer vertrouwd voelt op de opvang en zich beter ontwikkelt.
Lees meer over onze units.
Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op.
Het grote verschil tussen kinderdagopvang en een peuterspeelzaal is duur van de opvang. Bij een kinderdagverblijf kan je kindje de hele dag blijven en bij een peuterspeelzaal vaak maximaal 3-4 uur per dag en enkele dagen per week.
Bij IKC Cadans in Berkel en Rodenrijs en Barendrecht bieden we, bij voldoende belangstelling, vanaf augustus 2022 kinderopvang aan vanaf 2 jaar.
Peuterspeelzaal
De peuterspeelzaal is bedoeld voor kinderen van ongeveer 2 tot 4 jaar die enkele dagdelen per week komen, gericht op de ontwikkeling van het kind. Voor de ontwikkeling van jonge kinderen is spelen heel belangrijk. Het is een manier om de wereld te verkennen. Door samen met andere kinderen te spelen, leren ze belangrijke sociale vaardigheden zoals rekening houden met elkaar. Als een kind niet naar een kinderdagverblijf gaat, biedt peuteropvang een goede voorbereiding op de basisschool.
Lees meer over de verschillende soorten kinderopvang op de website van Boink (belangenvereniging van ouders in de kinderopvang).
Meer weten?
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor kinderopvang bij IKC Cadans? Neem dan gerust contact met ons op.
Dit regeerakkoord maakt kinderopvang bereikbaar voor álle kinderen en álle ouders! Fantastisch. Uiteindelijk draait het nog wel om details en uitvoering. Vanwege de twijfels over de uitvoerbaarheid is de invoering vertraagt van 2025 naar 2027. We houden de verdere uitwerking door politiek Den Haag nauw in de gaten. Maar wij gaan er natuurlijk wel alvast mee aan de slag; service voor kinderen en ouders, gecombineerd met toekomstgericht onderwijs.
Zodra de plannen door de politiek verder zijn uitgewerkt, informeren wij de ouders van onze toekomstige leerlingen over wat dit voor hen betekent.
Meer lezen?
Website gratiskinderopvang.nl.
Ja, lees meer hierover op onze pagina 'Tarieven & aanbod'.
BSO
Voor alle kinderen vanaf 4 jaar is er op maandag, dinsdag en donderdag een dagprogramma van 8.30 tot 18.30 uur. Ophalen kan vanaf 17.00 uur. Op deze dagen zijn onderwijs, TSO en BSO volledig geïntegreerd en afwisselend, bestaande uit 5,25 uur onderwijs, 4,25 uur BSO en 0,5 uur TSO.
Lees meer hierover op onze Tarieven pagina.
Ja, lees meer hierover op onze pagina 'Tarieven & aanbod'.
IKC Cadans beschikt over een breed aanbod aan activiteiten voor jouw kind. Van muziek en dans tot sport en spel! Jouw kind kan zelf kiezen wat hij of zij tijdens de kinderopvangtijd wil doen en verschillende professionals verzorgen de lessen.
Eén-op-één-muziekles het hele jaar door is helaas (nog) niet mogelijk bij IKC Cadans.
Ja! Nederland is een waterland. Met alle slootjes is het fijn als je kind snel een zwemdiploma haalt. Wij begeleiden je kindje naar zwemles voor diploma A samen met zijn of haar vriendjes. Zwemles wordt zo wel heel leuk! En onder IKC tijd, zo houd je meer quality time over met je gezin.
Per locatie:
- In Lansingerland wordt de zwemles aangeboden bij zwembad de Windas.
- In Barendrecht bij het Inge de Bruin zwembad
- In Weesp zijn we ons nog aan het oriënteren, suggesties, ervaringen en tips zijn van harte welkom.
De zwembaden reserveren tijd en ruimte voor een groep kinderen van IKC Cadans. Met circa 10 kinderen leren de kinderen alle zwemvaardigheden onder de knie te krijgen. Voor deelname aan de zwemlessen hanteren zij hun reguliere zwemles ABC tarief voor ouders.
We zijn 51 weken per jaar open van maandag t/m vrijdag. Alleen de week tussen kerst en oud & nieuw zijn we dicht en op officiële feestdagen, zoals Pasen.
IKC Cadans Weesp
Ons streven is om te groeien naar een IKC voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Met de gemeente Amsterdam zijn we in gesprek over een voorziening voor ons Integrale Kind Centrum in de Bloemendalerpolder. De gemeente erkent de behoefte van ouders en onderzoekt de mogelijkheden. Toch verwachten we geen snelle oplossing. We raden ouders dan ook aan te informeren bij kinderdagverblijven in de buurt naar de mogelijkheden. Inschrijven bij IKC Cadans kan hier.
We hebben in schooljaar 2023-2024 plaats voor twee 3+ instroomgroepen, ook wel 'pré-school genoemd. Deze groepen vallen onder de kwaliteitsregels van de dagopvang van kinderopvang. We streven ernaar ieder kind, die start op IKC Cadans, tenminste twee dagen van 7.30 tot 18.30 uur te plaatsen (51 weken). Wanneer uw kind geplaatst kan worden, kan hij/zij starten vanaf de 1ste van de maand, waarin hij/zij drie jaar wordt.
In de 3+ groep gaan we alvast aan de slag met leer- en ontwikkel lijnen. Je zoon of dochter leert spelenderwijs en gaat deelnemen aan activiteiten met kinderen uit Unit 1. Wanneer je kind 4 jaar wordt en ingeloot is via het stedelijk plaatsingsbeleid, zorgen we voor een warme overdracht naar de nieuwe groep van je kind in Unit 1. Wanneer je zoon/dochter is geplaatst op onze pré-school en woonachtig is op postcode 1384, vergroot dit de kans op plaatsing. IKC Cadans is namelijk een voorrangschool voor Weespersluis.
In overleg met ouders kan de overgang soms iets later zijn, bijvoorbeeld als er meer oefening nodig is in zindelijkheid. Of eerder/later om samen met een vriendje de overstap naar de nieuwe groep te maken (sociaal-emotioneel). Net wat voor je zoon of dochter het beste is. De overgang van de pré-school naar Unit 1 is meestal op de geboorte dag, of na een lagere vakantie, zoals de zomer of kerstvakantie.
Ja, dat kan hier. In schooljaar 2023-2024 hebben we ruimte voor twee pré-school groepen voor kinderen van 3 jaar.
Op korte termijn kunnen we echter nog niet starten met kinderopvang voor 0 tot 3 jaar binnen ons Integrale Kind Centrum. We raden dan ook aan te informeren bij andere kinderopvangorganisaties in Weesp.
Op langere termijn hangt realisatie af van de gemeente en de mogelijkheden die we gaan krijgen binnen de nieuwbouw, die we verwachten in de Bloemendalerpolder. De gemeente Amsterdam heeft wel aangegeven IKC vorming (zoals IKC Cadans) te willen faciliteren. Dit is een goed teken! Wordt vervolgt....
Als je je zoon of dochter wilt aanmelden bij IKC Cadans (onderwijs/BSO), dan kan dat hier. Omdat bij ons onderwijs en BSO volledig geïntegreerd zijn o.b.v. het bioritme van kinderen, betekent een plaats op school ook automatisch een plaats op onze BSO op maandag, dinsdag en donderdag tot 18.30 uur.
- Stedelijk plaatsingsbeleid voor 3-jarigen
Wonen jullie in Weesp of nog in Amsterdam als je kind drie jaar oud wordt en gaat je kind voor het eerst naar school, dan ontvangen jullie van de gemeente Amsterdam een voorkeursformulier om mee te doen aan het stedelijk plaatsingsbeleid voor de basisschool. Als jullie eerste voorkeur IKC Cadans is, dan kunnen jullie het ingevulde voorkeursformulier naar ons mailen (weesp@cadans.nl) en verwerken we dit. Na de loting informeren we jullie dan over de plaatsing.
- Zij-instromer vanaf 4 jaar
Wanneer je zoon of dochter zij-instromer is (d.w.z. al eerder naar school is geweest en van buiten Amsterdam verhuist) kijken we na je aanmelding of er nog plaats is in zijn/haar basisgroep. We werken namelijk met kleine basisgroepen van maximaal 20 kinderen. Uiteraard informeren we ouders over de mogelijkheden en denken we mee.
We hebben momenteel nog enkele plaatsen voor kinderen die geboren zijn in 2017, 2018 tot begin 2019. Aanmelden kan hier.
- Groep 4 of hoger?
Is je zoon of dochter geboren voor 1 november 2016?, dan adviseren we je te oriënteren bij een andere school. Omdat we beperkte ruimte hebben starten we in schooljaar 2023-2024 met alleen onderbouw (pré-school en groepen 1, 2, 3). Er zijn geen leeftijdsgenootjes van 7 jaar of ouder voor je zoon of dochter en dat is natuurlijk onwenselijk.
Om ervoor te zorgen dat alle kinderen van 4 jaar kunnen starten op een basisschool in Amsterdam, heeft de gemeente Amsterdam een stedelijk plaatsingsbeleid ontwikkeld. Hoe dit precies werkt wanneer je kind voor het eerst naar school gaat in schooljaar 2024-2025 leest u hier
Een blanco aanmeldformulier voor kinderen geboren tussen 1 september 2020 en 31 augustus 2021 vind u hier.
IKC Cadans is per 4 september 2023 gestart in het voormalige middelbare school gebouw aan de Papelaan 99 in Weesp. Net als de andere scholen in Weespersluis, die eerst zijn gestart aan de Papelaan.
De gemeente heeft zorgplicht om goede en adequate onderwijshuisvesting te verzorgen. Dit doen ze op basis van leerlingprognoses. De leerlingprognoses voor Weesp zijn bijgesteld, nadat bleek dat het ‘gemiddelde Amsterdamse profiel’ niet passend is voor Weesp. Vooral de Bloemendalerpolder wijkt erg af; meer en grotere gezinnen dan verwacht door ontwikkelaar GEM. De bijstelling in benodigde onderwijs m2 heeft geleid tot een uitbreiding van tijdelijke huisvesting voor de drie voorrangscholen van Weespersluis; Voor IKC Cadans is dit de Papelaan, voor de Nieuwe Jozef is dit de Oude Jozef en voor Weesperrijk noodgebouwen. Voor IKC Cadans is eerste uitbreiding voorzien in de Papelaan. De huur van de overige gebruikers zijn opgezegd door de gemeente, zodat het hele gebouw vrij komt in fase 2 (schooljaar 2024-2025). Dit geeft IKC Cadans de ruimte om te kunnen groeien en de periode tot aan de permanente bouw te overbruggen.
Bij IKC Cadans is de komende jaren nog geen uitstroom, doordat we net gestart zijn met Unit 0 (pré-school) en Unit 1 (groep 1, 2 en 3). Er is nog ruimte in groep 2 en 3. We verwachten verder circa 60 leerlingen per leeftijdsjaar te kunnen plaatsen (incl. pré-school). De groei zal het pad naar de permanente nieuwbouw in Weespersluis bepalen vanwege de eerdergenoemde zorgplicht. Bij de Nieuwe Jozef en Weesperrijk is heden al uitstroom naar de middelbare scholen, waardoor hun piek waarschijnlijk eerder afvlakt.
Momenteel onderzoekt de gemeente een drietal kavels, één voor voortgezet onderwijs en twee voor permanente basisscholen, waaronder IKC. De gemeente heeft hier tot op heden geen nieuwe communicatie over naar buiten gebracht. Zodra dit het geval is informeren we jullie.
Wij zijn bij IKC Cadans één team, met één visie en plan. We werken met verschillende professionals, omdat we een volledig geïntegreerd IKC zijn. Een vooruitstrevend onderwijsconcept blijkt aantrekkelijk voor ambitieuze leerkrachten, mede omdat en krijgen ze drie jaar inhoudelijke begeleiding krijgen. Hetzelfde geldt voor pedagogen, pedagogisch medewerkers en vakkrachten op het gebied van dans, sport, muziek en kunst. Teamleden krijgen bij ons écht mogelijkheden om zich verder te blijven ontwikkelen. Daarnaast werken we met kleine klassen, waardoor leerkrachten ook echt persoonlijke aandacht aan kinderen kunnen geven.